Etter å ha tilbrakt store deler de siste årene på å skrive og spille inn ny musikk, var endelig Siv Jakobsen i 2020 tilbake for å følge opp det sterkt kritikerroste debutalbumet fra 2017. Oppfølgeren «A Temporary Soothing» fikk også fantastisk mottakelse da det ble sluppet, og Dagsavisen trillet en soleklar femmer og skrev: «Siv Jakobsen er en av de beste vi har.»

Singlene «Island» og «Fight or Flight» ble begge listet på riksdekkende radio som NRK P13 og NRK P3, og nylig ble det klart at albumet  «A Temporary Soothing» er nominert til Spellemannprisen i klassen Indie/Alternativ. 

 

Albumet tar lytteren med på en vakker reise hvor Siv Jakobsen utforsker temaer som frykt, angst, endring og kreativitet. Temaene har plutselig blitt skremmende relevante med koronaviruset som har snudd opp ned på verden slik vi kjenner den. 

 

Siv Jakobsen vakte oppsikt da hun slapp EPen «The Lingering» i 2015. Etter slippet turnerte hun mer eller mindre konstant over store deler av verden, og mens lytterskaren hennes vokste, ble Siv ble sammenlignet med artister som Ane Brun og Damien Rice. Siv har turnert med artister som Gregory Alan Isakov og Damien Jurado, og hennes debutalbum The Nordic Mellow fikk svært gode kritikker både hjemme i Norge og internasjonalt da det ble gitt ut i 2017. The Nordic Mellow ble blant annet omtalt av musikkjournalisten Bob Boilen (NPR), og kritikere lot seg begeistre over hennes atmosfæriske og vakre låter. Katalogen til Siv har nå strømmet over 35 millioner ganger. Høsten 2019 signerte Siv Jakobsen med plateselskapet U OK? (Gundelach, Boy Pablo), og albumet A Temporary Soothing ble det første albumet hun ga ut på nytt label.

 

 

DISCOGRAFI

The Lingering EP (The Nordic Mellow 2015)

The Nordic Mellow (The Nordic Mellow 2017)

Live in Oslo (The Nordic Mellow 2018)

A Temporary Soothing (U OK 2021)

 

 

Internasjonal og norsk presse om Siv Jakobsen:

 

”Siv Jakobsen’s ‘A Temporary Soothing’. her first in three years, fashions both delicacy and strength from the lived experience. It’s a jaw-dropper” (9/10 - Backseat Mafia)

 

”Jakobsen has crafted a truly timeless piece of work that perfectly juggles both swooping emotion and the gentler, ever-present thrum of disquiet so many of us have grown accustomed to” (The Line Of Best Fit)

 

”En av de beste vi har” (5/6 – Dagsavisen)

 

”Jakobsen has evolved both lyrically and sonically as she took her time to recreate a nuanced record that tugs on listeners’ heartstrings, alleviating some pain, even if it’s just temporary” (Clash Magazine)