John G Scene og Rockers har den store glede å presentere to av Norges største musikalske genier i en helt ekstraordinær intim konsert på Rockers i Langesund. Det er ikke hverdagskost at en klassisk verdensstjerne og en av Norges mest brukte musiker uansett sjangre kan oppleves i klubbregi. Det blir begrenset antall billetter og vi spår at de blir rift om dem. 

 

ARVE TELLEFSENs karriere har brakt ham til alle europeiske hovedsteder og han har turnert i hele verden. Ved siden av å være teknisk briljant, er det hans unike varme og vibrerende tone og hans lidenskapelige intensitet som har gjort ham anerkjent og elsket over hele verden. Hans evne til å fengsle og kommunisere med publikum gjør ham til en av verdens fremste fiolinister.

 

Han har spilt med verdens ledende orkestre og dirigenter, opptrådt på mange av de viktige scenene og deltatt på en rekke internasjonale festivaler. Arve Tellefsen har mottatt flere priser for sine grammofoninnspillinger; gull- og diamant-plater og flere spellemannpriser. Han har solgt over en halv million CD-er bare i Norge, og i 1988 var hans CD ”Pan” den mest solgte norske CD uansett sjanger. Han har gjort en stor innsats for nyere norsk musikk, og han har vært en viktig forkjemper for Ole Bull.

 

I 1989 startet han sin egen Oslo Kammermusikk Festival, som var den første i sitt slag i Norge. Festivalen er en enorm suksess og tiltrekker seg internasjonale toppartister fra hele verden. 

 

Sammen med Arve Tellefsen kommer pianisten 

 

KJETIL BJERKESTRAND. Bjerkestrand er også komponist, arrangør og plateprodusent. Han har arrangert musikk for artister som Ray Charles, Dee Dee Bridgewater, Keith Emerson, Ian Hunter, Jon Lord, Ute Lemper, Sissel Kyrkjebø og a-ha. 

 

Som musiker har han deltatt på egne innspillinger og innspillinger med blant andre a-ha, Ray Charles, Ute Lemper, Ian Hunter, Dance With A Stranger, DumDum Boys, Jonas Fjeld Band, Marius Müller, TNT, Arve Tellefsen, Bobbysocks, Bjørn Eidsvåg, Carola Häggkvist og Dee Dee Bridgewater.  Totalt har Kjetil Bjerkestrand medvirket på mer enn 300 innspillinger innen for stort sett alle sjangre.


Bjerkestrand har også laget musikk til flere historiske spill, filmer og TV-serier, flere av dem i samarbeid med Magne Furuholmen under navnet Timbersound. Som produsent har han arbeidet med Anne Grete Preus, a-ha, Lynni Treekrem, Morten Harket, Sissel Kyrkjebø og Herborg Kråkevik for å nevne noen. 

 

Bjerkestrand komponerte i 2012 bestillingsverket Memento Mori, som ble urframført under Olavsfestdagene i Trondheim. I 2013 komponerte han musikken til Oslo nye teater og Riksteaterets oppsetning av Snøhvit. I 2014 var han komponist og hadde det musikalske ansvaret for Peer Gynt på Gålå.


Siden 2010 har Kjetil Bjerkestrand hatt et tett samarbeid med Keith Emerson og arrangerer hans musikk for symfoniorkester. Likedan har han et lignende samarbeid med Dhafer Youssef og Dee Dee Bridgewater.

 

Om Arve Tellefsen har internasjonal skrevet:

 

”Arve Tellesfsen played the grand style og the virtuso, and his trollish yemperament sang and played so that the music sparkled. Fantastic.”(Politiken, Copenhagen)

 

”Mr. Tellefsen seemed a classical interpreter par excellense” (Times, London)

 

”Tellefsen was outstanding. He is somebody you don’t easily forget.”(New York Post)

 

A seemingly inexhaustible reservoir of power and energy, in addition to a steeled virtuosity that ensure and excellent prognosis for this violinist” (Die Welt)

 

”Arve Tellefsen played the concertomost impressivly and made the point of the long and structurally omprtant cadenza even more clearly than Oistrakh does in his recording.” (The Guardian)

 

”Tellefsen proved an extraordinary patrician and resourceful interpreter . He exchibits a pointed sound, amazing facility in passagework and the flair to dispatch the candenza without shrinking from it’s demands” (San Francisco Examiner)

 

”Arve Tellefsen’s interpretation technically and idiomatically, must, on both his performance and his recording ot the work be considered the most authoritative of our time. The transformation from serene beauty to extremedifficulty, which marks both movements was negotiated with an ease and mastery” (Daily Telegraph)